"3. Conclusie
- De werkzaamheden in de eigen functie, Operation Manager, zijn op basis van de door de bedrijfsarts aangegeven beperkingen ongeschikt voor werknemer in de volledige omvang.
- Bij de eigen werkgever zijn thans geen mogelijkheden om te re-integreren in andere passende werkzaamheden.
- Inzet van een spoor2-traject is op dit moment niet aan de orde, omdat werknemer marginale mogelijkheden heeft.
4. Advies
(…)
- De werknemer kan nog niet re-integreren in passende werkzaamheden bij de eigen werkgever. Voor werknemer hier een start mee kan maken zal er een gesprek tussen werkgever en werknemer plaats moeten vinden om de mogelijke verstoringen in de arbeidsrelatie, voor zover die er zijn, weg te nemen.
- De werknemer en/of werkgever kan/kunnen een deskundigenoordeel UWV overwegen om de re-integratieactiviteiten te laten toetsen.
- Een spoor2-traject dient vooralsnog niet te worden opgestart.
(…)
Visie werkgever over de re-integratiemogelijkheden
(…) De werkgever geeft aan dat werknemer voor uitval goed heeft gefunctioneerd. Zijn resultaten waren ronduit goed. Werkgever typeert werknemer als een
intelligente en zeer gedreven manager. In de loop van de jaren heeft werknemer steeds meer verantwoordelijkheid gekregen binnen M+. Naast de operationeel leidinggevende van Teleservices werd hij ook operationeel leidinggevende bij Financial Informatics en Marketing Informatics.(…) Omdat de werkgever het idee kreeg dat werknemer te veel hooi op zijn vork had met de toegenomen verantwoordelijkheid, heeft de werkgever enkele maanden voor uitval aan werknemer aangegeven dat hij zich kon beperken tot het aansturen van Teleservices. (…)
In oktober 2019 heeft werknemer zich ziekgemeld. Sinds de ziekmelding is het contact niet heel intensief geweest zo geeft de werkgever aan. Men wilde werknemer de tijd en rust geven om te herstellen. (…) Omdat er steeds sprake was van geen benutbare mogelijkheden heeft de werkgever werknemer rust voor behandeling en herstel gegeven. Nu de bedrijfsarts in juli heeft aangegeven dat werknemer weer
beperkt belastbaar is, wil de werkgever graag met hem in gesprek om de kijken hoe de re-integratie vormgegeven kan worden. De werkgever zou dit graag op korte termijn willen laten plaatsvinden, desgewenst onder begeleiding van een onafhankelijke derde. De werkgever benadrukt dat zij graag een goed functionerende werknemer als (…)[appellant] in dienst hebben. Hij heeft de afgelopen jaren veel betekend voor M+, zo geeft de werkgever aan.
De werkgever ziet verschillende mogelijkheden waarin werknemer in voor hem passende werkzaamheden (…) zou kunnen starten met de re-integratie, maar met als einddoel terugkeer in de eigen functie. (…)
Visie werknemer over het re-integratietraject en de arbeidsmogelijkheden(…) Voor de actuele beoordeling van de re-integratiemogelijkheden is het van belang om te vermelden dat werknemer teleurgesteld is in het contact met de werkgever gedurende zijn ziekte. Werknemer vindt niet dat er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie, maar voor hij weer echt aan de slag kan zal er een goed gesprek moeten plaatsvinden over de wederzijdse verwachtingen naar de toekomst toe. Werknemer zou dit graag met een onafhankelijke derde laten plaatsvinden. Voor werknemer is het van belang om in een dergelijk gesprek zijn mogelijkheden binnen M+ helder te krijgen, zodat hij op basis hiervan bewust keuzes kan maken voor zijn toekomst.Werknemer geeft aan dat hij in de jaren voor uitval erg hard heeft gewerkt en zijn prioriteit volledig heeft gelegd bij zijn werk. De gezonde balans was hierbij soms zoek, zo geeft hij achteraf aan. Hij deed dit vanuit een bepaalde verwachting naar de toekomst toe. Echter de duidelijkheid over deze toekomst werd volgens werknemer door de werkgever steeds vooruitgeschoven. Werknemer kreeg het gevoel dat hij hierin niet volledig serieus werd genomen. Werknemer wil dit graag bespreken met de werkgever. Pas als hier helderheid over is, kan er een plan gemaakt worden voor het opbouwen van zijn werkzaamheden, zo geeft werknemer aan. (…)
Werknemer denkt dat als de relatie met de werkgever door een goed gesprek verbetert en het vertrouwen is hersteld, hij stapsgewijs zal kunnen terugkeren in zijn eigen werk."
j) Bij e-mail van 15 september 2020 schreef [appellant] aan [leidinggevende]:
"(…) Zoals vorige week besproken lijkt het steeds beter met me te gaan en ben ik steeds vaker in staat in rationeel na te denken en dat wil ik graag zo houden. Jammer genoeg zijn er ook nog behoorlijk veel triggers die de gemoedstoestand in negatieve zin beheersen en een van die triggers is, duidelijkheid of beter gezegd onduidelijkheid. (…)
Het verhaal waarin ik aangeef dat ik in 2016, 2017 en in 2018 kenbaar had gemaakt een andere weg in te willen slaan omdat ik het simpelweg niet meer trok in combinatie met jou opmerking, waarin je een aantal weken geleden aangaf dat jij het jezelf kwalijk nam dat je me zolang door heb laten lopen en dat je eerder had moeten ingrijpen, blijft aan me knagen. Wat nou als ik mijn eigen gevoel en mijn eigen pad had gevolgd?
Tot 3 keer toe heb ik op basis van verwachtingen mijn eigen belangen opzij gezet en heb ik het belang voor M+ op nummer 1 gezet.
Er is zijn meerdere malen toezeggingen gedaan aangaande een leaseauto.
Er is toezegging op een salarisverhoging gedaan.
Er zijn toezeggingen gedaan aangaande functie en aandeelhouderschap.
Er zou een team (ter ondersteuning) komen (…)
Er is een waardebepaling uitgevoerd in relatie tot de toezeggingen aangaande aandeelhouderschap.
In 2019 zijn er gesprekken gevoerd aangaande de toekomst van Tele (…)
In het kort komt er dus op neer dat ik te lang en jammer genoeg nog steeds in de wacht modus zit.
Ik wil graag weten of M+ nog van plan is om haar toezeggingen na te komen.
Ik wil graag weten hoe M+ onze toekomst ziet.
Ik wil graag weten hoe mij toekomst binnen M+ er uit zal zien.
Ik wil heel graag weten of hetgeen wij (jij en ik) hebben besproken enige waarde heeft (…)"
k) Bij e-mail van 18 september 2020 schreef mevrouw [HR-manager] (HR-manager van M+ Teleservices aan [appellant]:
"In overleg met [leidinggevende] informeer ik je via deze wijze dat over 2 weken, op 2 oktober 2020 je officieel een jaar als arbeidsongeschikt geregistreerd staat.
Dit betekent dat je vanaf dat moment 70% van jouw laatstverdiende loon doorbetaald krijgt.
Nu begreep ik ook dat je in gesprek met [leidinggevende] en dat dit als zeer positief wordt ervaren. Ik hoop dat jij dit ook zo ervaart.”
l) [appellant] beantwoordde dit bericht aan [HR-manager] op 22 september 2020 als volgt:
"Jullie moeten je schamen!"
m) Aan [leidinggevende] schreef [appellant] dezelfde dag:
"Aangezien onze afspraak keer op keer om verschillende redenen wordt verzet blijf ik hangen. Op basis hiervan wil ik je toch vragen om toch per mail te reageren. De weken gaan voorbij en inmiddels zijn we al op een punt gekomen dat er nu zelfs 30% van mijn salaris zal gaan worden ingehouden en dat is in mijn optiek, oneerlijk en zwaar onterecht.
Zoals eerder aangegeven is de behoefte om duidelijkheid zeer groot en dat wil ik graag op korte termijn verwezenlijken [leidinggevende]. Alleen zo kan ik de vervolgstappen kan gaan bepalen.
Op deze wijze door hakkelen is simpelweg niet meer te doen en is mentaal zeer slopend."
n) Bij e-mail van 23 september 2020 schreef [leidinggevende] aan [appellant]:
"In het verleden hebben we samen veel gesproken over de toekomst en alle mogelijkheden en kansen die dat met zich mee zouden brengen. Zowel voor M+, jou en mij waren die er legio.
Zoals ik je laatst ook tijdens de wandeling vertelde ben ik iemand die daar vanuit opportunisme op loop, dat is de voeding voor ondernemerschap in mijn geval.
Voor jou waren dat toezeggingen, voor mij mogelijkheden en kansen.
(…) Jij hebt aangegeven dat je weet wat je niet meer wil. (…) Vanuit daar zullen we samen moeten kijken hoe we weer uitgangpunten kunnen creëren waarop we weer met plezier en vertrouwen met elkaar kunnen werken. (…)
Er is mij alles aangelegen om dit zo snel als mogelijk samen te doen.
Kortom, we moeten beide niet in de wachtmodus zitten. Laten we met elkaar kijken naar wat we willen, wat kan en welke afspraken we daarover kunnen maken.
Of mijn woorden waarde hebben kan eigenlijk alleen jij bepalen (…)
Ik heb er vertrouwen in dat we er linksom of rechtsom uitgaan komen met elkaar.
Dan nog even over de 30%, daar kunnen we het ook over hebben waarbij ik nog wel wil opmerken dat dit niets persoonlijks is maar gewoon in het regelement staat en voor iedereen geldt."
o) Bij e-mail van 28 september 2020 reageerde [appellant] onder meer als volgt:
(…) ik heb jou reactie een aantal keer moeten lezen, om in te zien dat je liegt. Zeer teleurstellend dat jij alle uitspraken, gesprekken, acties en/of toezeggingen zo makkelijk en zonder schaamte onder "opportunisme" wilt scharen.
Wil je dan ook zeggen dat de keren dat ik bij jou heb aangeven, weg te willen gaan omdat de druk te hoog was, jij mij tot 3 keer toe op basis van opportunisme aan boord hebt gehouden. [leidinggevende] doe toch normaal...
(…) Is een opportunist overigens niet iemand die slechts met het eigen belang bezig is waarbij ethiek totaal geen rol speelt. En is iemand die van opportunisme beschuldigd wordt, niet iemand die zich aan alle situaties kan aanpassen om er zo voor ZICHZELF het meeste voordeel uit te slepen???
Tot slot wil ik nog wel even uitleggen waarom ik de 30% heb aangehaald. Ik vind het ongekend dat hetzelfde bedrijf dat mij ziek heeft gemaakt/maakt, mij na enige tijd ook nog eens geld afhandig maakt. Als jij, zoals jezelf aangeeft, eerder had ingegrepen dan had de burn-out voorkomen kunnen worden, toch? (…) Ik ben juist van mening dat ik na alle ellende meer, heel veel meer zou moeten krijgen.
[leidinggevende], ik kan en ga deze oneerlijke, manipulatieve situatie niet zo simpel naast me neer leggen. (…)
Ik kan je dan ook in alle eerlijkheid zeggen dat het beetje draagvlak wat er was om tot een oplossing te komen, op dele wijze behoorlijk wegzakt. (…)"
p) Op 30 september 2020 heeft [leidinggevende] per e-mail aan [appellant] voorgesteld om een afspraak te maken, waarbij hij een concreet voorstel aan [appellant] zou doen. Als voetnoot is onder aan de mail vermeld:
“Ik ga uit van ons laatste gesprek, daarbij voelde ik onze vriendschap en vertrouwen wat wij nog in elkaar hebben.”
q) Op vrijdag 2 oktober 2020 heeft tussen partijen een gesprek plaatsgevonden en is een aantal mogelijkheden besproken. [appellant] reageerde daarop bij e-mail van 5 oktober 2020, waarin hij schreef:
"De afgelopen dagen heb ik heel veel nagedacht over het geen we afgelopen
vrijdag hebben besproken en het is voor het vervolg van belang dat jij, een
aantal punten/zaken nog even goed toelicht.
Ik heb me vooralsnog beperkt tot de 3 besproken mogelijkheden/opties;
(…) Je gaf aan dat er linksom of rechtsom geld bij zou komen, ik hoor graag hoeveel er dan bij komt!
Hoe ziet het er financieel uit indien ik part-time zou gaan werken? Ik hoor dan ook graag welke werkzaamheden dit zijn? (…)
Wat is de overbruggingsperiode? Hoeveel tijd krijg ik om (…) het gezin door te laten draaien?
Zoals je weet, ligt mijn hart echt bij het ondernemen.
In normale omstandigheden zou ik dan ook voor de overbruggingsperiode
gaan maar dat is in deze periode behoorlijk riskant;
Het feit dat ik zelf heel graag weer aan de slag wil staat natuurlijk los van de
realiteit. En de realiteit is dat deze ziekte een eigen agenda heeft waardoor het
bijna niet te doen is om vooruit te plannen. Het zou dus zomaar nog een jaar
kunnen duren. Mezelf beter melden terwijl ik nog niet beter ben is dan ook
een behoorlijk groot risico! (…)”
r) Op 7 oktober 2020 vervolgde [appellant]:
"(…) De bedoeling was eigenlijk dat jij afgelopen vrijdag een concreet voorstel zou doen, maar daar is het niet van gekomen. In plaats daarvan heb je me gevraagd om aan te geven wat ik wil en zijn er 3 mogelijkheden besproken. Om daar eventueel een keuze in te kunnen maken is het wel van belang dat de 3 mogelijkheden worden toegelicht.
Ik voel er dus niet zoveel voor om de 3 huidige (nieuwe) mogelijkheden in een nieuw proces te gaan gieten. Ik zit zoals je weet al vanaf 2016 in dit proces en dat heeft me niet heel veel goeds gebracht.
[leidinggevende], ik wil meters maken... Wat mij betreft zitten we aanstaande vrijdag dus om de mogelijkheden (met de daarbij behorende voorwaarden) te bespreken. (…)"
s) [leidinggevende] antwoordde bij e-mail van 9 oktober 2020 als volgt:
"Ok, duidelijk. Als ik het dan goed begrijp wil je gewoon weer aan de slag. Dan zullen we in samenspraak met de Arbo een re-integratie traject moeten opstellen.
Zal ik het initiatief nemen om dat in gang te zetten?"
t) [appellant] antwoordde hierop per mail van 10 oktober 2020 als volgt:
“Is dit echt je antwoord? Of zat je in de kroeg en was je dronken?
Je reply is heel selectief en in mijn optiek zeer kortzichtig.
Een ding moet ik je wel nageven, je ziet gelukkig nog wel in dat ik het liefst weer aan de slag wil!
En voor wat betreft het re-integratie traject: Ehh ja, dat mag..
Vraag me alleen af hoe je dat dan ziet? Nog geen enkele keer heeft M+ zich aan welk advies dan ook gehouden, geef me nu dan één reden waarom dat nu wel het geval zou zijn..
Heb je nou echt niet door wat je aan het doen bent? Waar is je waardigheid?
Tijd van loyaliteit is voorbij [leidinggevende].”
u) Op 13 oktober 2020 heeft de bedrijfsarts gemeld dat er re-integratie mogelijkheden voor [appellant] zijn. Hij wordt geschikt geacht om twee uur per week eenvoudige werkzaamheden zonder werkdruk uit te voeren, dat tweewekelijks kan worden uitgebreid met 1 uur per dag erbij. Voorts heeft de bedrijfsarts gemeld dat er naast medische ook sprake is van werkgerelateerde problemen, waardoor het herstelproces stagneert. Hiervoor heeft hij mediation geadviseerd.
v) Y. [HR-manager] (HR) schreef naar aanleiding van dit advies op 15 oktober 2020 het volgende aan [appellant]:
“Het belangrijkste wat hierin naar voren kwam is dat er naast medische ook sprake is van werk gerelateerde problematiek.
Mediation wordt geadviseerd.
Naar aanleiding van het advies ben ik en met mij [leidinggevende] benieuwd naar wat je naar aanleiding hiervan als vervolg ziet
? Wil jij met behulp van mediation eerst de ontstane plooien in de relatie glad proberen te strijken en samen kijken naar de toekomst? (…)
? Wil jij je conformeren aan het advies en de re-integratie per direct starten? (…) Laat niet onverlet dat er dan parallel aan de re-integratie een mediation traject zal worden opgestart
? Wil jij jouw toekomst liever buiten M+ voortzetten en dienen we het gesprek aan te gaan over een vaststellingsovereenkomst? (…) Ik begreep dat jij ook nog andere ambities hebt en zelfs met [leidinggevende] gesproken hebt over een overbruggingsperiode om deze ambities te verkennen. (…) Ook hier zou mijn advies zijn om een onafhankelijke mediator te laten aansluiten.
? … (Heb je zelf nog andere ideeën?)”
w) [appellant] heeft hierop bij e-mail van 19 oktober 2020 aan [HR-manager] geantwoord:
“De vraagstelling wordt steeds maar omgedraaid en daar loopt het wat mij betreft fout! Het is heel simpel! Er liggen een aantal open staande vragen die we voor de voortgang van onze gesprekken dienen te worden beantwoord. (…)
In de mail van 30-09 geeft [leidinggevende] aan dat hij op 2-10 met een concreet voorstel zou komen!
Ik verneem nog steeds heel graag hoe dit voorstel eruit ziet!
In tegenstelling tot een concreet voorstel heeft [leidinggevende] zelf een 3 tal mogelijkheden aangehaald waaruit ik dan kon kiezen… (…)
Ik verneem nog steeds heel graag, hoe deze mogelijkheden er concreet uitzien!
Mediation: wie dit oppakt is mij om het even!
Re-integratie: ik ga vanaf deze week beginnen met wat werkmail. (…) Na 2 weken zou ik (indien toelaatbaar en mogelijk) dit nog verder willen uitbreiden conform advies Arbo. Iedere week (bij mij thuis onder het genot van een kopje thee of koffie) met één van mijn teamleden te gaan zitten. Voor de weken daarna heb ik ook wel wat ideeën maar voor nu, even de focus op de eerste weken.
Vaststellingsovereenkomst: in deze situatie een vaststellingsovereenkomst ondertekenen zou niet heel verstandig zijn. (…) In mijn beleving is een overbrugging overigens totaal wat anders dan een vaststellingsovereenkomst.”
x) Op 2 november 2020 heeft er onder leiding van een mediator een gesprek tussen
[leidinggevende] en [appellant] plaatsgevonden.
y) Tevens heeft [appellant] bij e-mails van 2 en 3 november 2020 een aantal medewerkers op de hoogte gesteld van de start van zijn re-integratie. In die e-mails heeft hij tevens gevraagd om toezending van het dagverslag, om weer in de cc van al het operationele mailverkeer te worden toegevoegd en om de laatste financiële rapportages.
z) In antwoord op een e-mail van [HR-manager] van 2 november 2020 aan [appellant] waarin zij vraagt hoe de re-integratie verloopt en om even contact op te nemen over de verdere re-integratie, heeft [appellant] bij e-mail van 3 november 2020 (tevens gericht aan [leidinggevende] en de onder y genoemde medewerkers) geschreven:
“Het had fijn geweest als of jij of iemand vanuit directie, alle teamleden op voorhand al hadden ingelicht. Spijtig genoeg heb ik moeten constateren dat niemand op de hoogte van het reintegratie traject was/is en dat vind ik zeer spijtig en heel erg onprofessioneel.
Dat is nou dus precies waarom ik tijdens mijn ziektebeeld helemaal niks met jou te maken wil hebben. (…)”
aa) Op 3 november 2020 heeft [appellant] tevens een e-mail gestuurd aan [leidinggevende], [medewerker 2] en een aantal medewerkers met de volgende tekst:
"Blijkbaar gaat het nog steeds niet goed binnen de Max rapportages en lijkt het dat de uren nog steeds kunstmatig worden opgehoogd. Zo zijn er overigens nog meer rapportages die niet lijken te kloppen…
Ik wil benadrukken dat ik hier niks mee te maken wil hebben. Dit is frauderen en daar doe ik niet aan mee.
Vanaf week 27 tot en met vorige week is er ruim 1160 uur aan onterechte uren toegevoegd Er is namelijk maar 3300 uur ingezet en ruim 4470 uur doorbelast.
Ik ga er vanuit dat dit in samenspraak met [voornaam]/Max Magazine is maar ik zal hem er voor de zekerheid nog even op attenderen."
bb) Op 4 november 2020 heeft M+ Teleservices aan [appellant] het volgende meegedeeld:
“Gezien de recente ontwikkelingen hebben wij vanuit de Arbo het advies gekregen om de re-integratie te stoppen tot de arbeidsgerelateerde aspecten zijn besproken c.q. opgelost met de mediator.
Wellicht ten overvloede: alle verzoeken die jij hebt gedaan richting collega’s inclusief de afspraken die eventueel al zijn gemaakt voor koffiemomenten bij jou thuis komen hierbij te vervallen, temeer daar waar we in beginsel geen overeenstemming hadden bereikt hieromtrent.”
[appellant] heeft sindsdien geen werkzaamheden (behorend bij de eigen, dan wel een aangepaste functie) voor M+ Teleservices meer verricht.
cc) Op dezelfde dag heeft M+ Teleservices [appellant] per e-mail een officiële waarschuwing gegeven. M+ Teleservices schreef onder meer:
"(…) Op 13 oktober 2020 heeft de bedrijfsarts aangegeven dat er re-integratiemogelijkheden bestaan en is geadviseerd om de werkgerelateerde problematiek op te lossen, eventueel met behulp van een mediator.
Wij hebben conform deze adviezen (…) afgesproken dat de re-integratie wordt vormgegeven in de zin van het doornemen van de mailbox, in ieder geval totdat de uren zouden worden opgehoogd. Over het vervolg was nog geen overeenstemming bereikt. Op 2 november 2020 heeft een eerste inhoudelijk mediation gesprek plaatsgevonden om te werken aan de vertrouwensbreuk tussen jou en [leidinggevende]. (…)
Wij hebben geconstateerd dat jij – na het mediationgesprek – op 2 november 2020 en 3 november 2020 verschillende e-mails hebt verstuurd aan verschillende medewerkers waarin jij verzoekt om dagverslagen en een cc van al het operationele mailverkeer en waarin jij collega's uitnodigt om op de koffie te komen. Je geeft in die e-mails aan dat het doel is om in jouw oude functie terug te keren en in dat kader vraag je rapportages op. De tekst in deze e-mails duidt erop dat jij taken verricht die behoren bij de functie van Operational Manager en dat jij voornemens bent om deze werkzaamheden uit te breiden. Dit is in strijd met de adviezen van de arbeidsdeskundige en de bedrijfsarts, die immers hebben geoordeeld dat de functie van Operational Manager
niet
geschikt is voor de huidige re-integratie. Tevens is dit in strijd met de afspraak die is gemaakt dat re-integratie zal worden vormgegeven door het doornemen van de e-mailbox. Dit is ontoelaatbaar.(…)
Op 3 november 2020 heb jij voorts een e-mail verstuurd aan verschillende medewerkers binnen de organisatie, met daarin stellingen dat uren kunstmatig worden opgehoogd en dat er sprake zou zijn van fraude. Dit is een zeer ernstige beschuldiging. Bovenal begrijpen wij niet dat je niet eerst met zoiets bij ons komt om je ‘bedenkingen’ te delen, maar direct dergelijke beschuldigingen aan betrokken partijen intern kenbaar maakt, waarbij je ook hebt aangegeven de klant, een externe partij, hierover in te lichten. Dit leidt tot flinke onrust binnen de organisatie en tot (verdere) isolatie van jou als persoon bij je collega's. Kortom, het is gedrag dat wij niet kunnen tolereren en accepteren. (…)
Tot slot bezig jij in de e-mails aan jouw leidinggevende(n) en collega's een toon die niet door de beugel kan. Voorbeelden zijn opmerkingen als "jullie moeten je schamen", “dit is nou dus precies waarom ik tijdens mijn ziektebeeld helemaal niks met jou te maken wil hebben”, “heb jij je ook wel eens afgevraagd dat iemand die ziek thuis zit, niet de hele dag met zijn/haar mail bezig is? Dat het voor iemand die re-integreert, overzichtelijker is om slechts 1 mail ipv 3 mails per onderwerp te versturen”, “Dat het wellicht ook overzichtelijker is als eerst de openstaande mails stap voor stap worden afgehandeld alvorens er weer een nieuwe mail met daarin totaal misplaatst opmerkingen verstuurd”, dit alles met veelvuldige uitroeptekens. Ook whatsapp berichten naar jouw leidinggeven de met teksten als "Blijf ajb zo ver mogelijk bij mij uit de buurt" zijn ons inziens hoogst ongepast (…) In sommige gevallen worden deze berichten zelfs als dreigend ervaren.(…) Je maakt je eigen positie onhoudbaar binnen M+. Dit behoort ook bij jou wel duidelijk te zijn."
dd) Op 5 november 2020 heeft M+ Teleservices [appellant] aangeschreven vanwege het (ten
onrechte) downloaden van documenten uit personeelsdossiers van o.a. zijn partner en zijn zoon en enkele andere oud-werknemers van M+ Teleservices. M+ Teleservices schreef:
"Wij hebben geconstateerd dat jij op 4 november jl. (…) verschillende documenten hebt gedownload vanaf de M+ Sharepoint omgeving Het gaat om onder andere personeelsdossiers van jou, van mevrouw [partner appellant], van [zoon appellant] en nog vele andere (oud-)collega's. Tevens heb jij kopieën van paspoorten van de directie van M+ gedownload.
Het is ons volstrekt onduidelijk waarom jij deze documenten hebt gedownload (…) Het bevreemd ons helemaal waarom jij informatie downloadt met betrekking tot andere personen.
Het downloaden van deze documenten/informatie is niet toegestaan. Dit is in strijd met de privacy wetgeving. Wij instrueren jou hierbij om de gedownloade stukken per ommegaande te verwijderen en niet verder te verwerken op welke wijze dan ook en mij direct een bevestiging toe te sturen dat jij hiertoe bent overgegaan.
Jouw gedrag baart ons zorgen en om te voorkomen dat jij nogmaals overgaat tot het downloaden van documenten of informatie met betrekking tot personen, hebben wij jou de toegang tot deze informatie ontzegt (waaronder toegang tot verschillende portals/mappen en ook toegang tot sociale media van M+). (…)"
ee) Op 9 november 2020 heeft de partner van [appellant] meegedeeld dat de officiële
waarschuwing niet wordt geaccepteerd. De partner schrijft onder meer:
"(…) Gezien de sterk verslechterde gezondheid van [appellant] ben ik genoodzaakt om op jouw berichten te reageren, daar hij momenteel zelf niet in staat is te functioneren en te communiceren zoals een gezond persoon dat zou doen. (…)
Gezien het ziektebeeld had [appellant] van jullie een meer constructieve houding mogen verwachten, dan wel duidelijkheid over wat klaarblijkelijk niet toegestaan is tijdens de re-integratie zoals het versturen van e-mails zonder overleg of het uitnodigen van collega's voor een kop koffie. Graag wil ik de hartverwarmende reacties van de naaste collega's aanhalen die door middel van telefoontjes en vele lieve berichten hebben gereageerd.
Bovenstaand maakt dat wij de officiële waarschuwing d d. 4 november niet accepteren (…)
Wat ons bevreemdt is dat (…) de Arbodienst heeft aangegeven niet op de hoogte te zijn dat de re-integratie is opgeschort, dan wel dat dit advies bij hen vandaan komt. Wanneer een dergelijke situatie speelt, en de STECR richtlijn van toepassing is, dient namelijk [appellant] hier ook officieel door de Arbodienst van op de hoogte gesteld te worden. (…)"
ff) M+ Teleservices heeft hierop in een e-mail van 13 november 2020 aan [appellant] als volgt gereageerd:
“De regels en richtlijnen omtrent het re-integratietraject worden gevolgd. Daarnaast verwees jij naar de STECR richtlijn. Deze wordt vooralsnog aangehouden bij arbeidsconflicten. Ben jij van mening dat we in een ernstige conflictsituatie terecht zijn gekomen? De mediation gesprekken zijn vooralsnog ingestoken met het oogpunt vertrouwensbreuk.(…)
Er wordt ingeschat dat de communicatie over 3-4 weken weer kan worden hervat. Ook heeft de bedrijfsarts geadviseerd de re-integratie op te schorten en weer aan te vangen na het voeren van nadere mediation gesprekken (…) We zullen over 4 weken de bedrijfsarts opnieuw raadplegen en afspraken maken over de verdere invulling van de re-integratie.”
gg) Vanaf de jaarwisseling is als re-integratieactiviteit mediation ingezet.
hh) In antwoord op een e-mail van M+ Teleservices met de vraag hoe het met hem gaat, heeft [appellant] bij e-mail van 14 januari 2020 als volgt geantwoord:
“Antwoord op je (…) vraag is complex!
Het gaat goed en tegelijkertijd toch heel slecht..
Het nummer klopt gewoon hoor, daar zou je me in principe dus op kunnen bereiken.
Ik zie idd dat je vandaag, gisteren en op 17 december een poging hebt gedaan, waarschijnlijk op momenten dat het niet zo goed met me gaat.”
ii) Naar aanleiding van een aanvraag deskundigenoordeel van M+ Teleservices, heeft het UWV bij beslissing van 21 januari 2021 geoordeeld dat M+ Teleservices in de periode 2 oktober 2019 tot datum aanvraag zich voldoende re-integratie-inspanningen heeft getroost.
jj) Per 21 januari 2021 heeft [appellant] zich beter gemeld. De betermelding is door M+ Teleservices niet geaccepteerd. Bij e-mail van 29 januari 2021 schreef M+ Teleservices aan [appellant]:
"In mijn bericht van 22 januari 2021 heb ik aangegeven dat een betermelding niet in lijn is met adviezen die wij van de bedrijfsarts en het UVW hebben ontvangen. Dit is de reden waarom ik de betermelding niet heb verwerkt en voor nu ook niet zal verwerken. (…)
Totdat wij een andersluidend advies van de bedrijfsarts en het UWV ontvangen, moeten wij uitgaan van de laatste adviezen, luidende dat jij ziek bent. Dit brengt de verplichting voor werkgever en werknemer met zich mee om een re-integratietraject te volgen. De re-integratie wordt dus voortgezet conform het laatste advies: er zal eerst mediation plaatsvinden alvorens aangevangen kan worden met re-integratie werkzaamheden. Met de bedrijfsarts zal vervolgens worden overlegd hoe de re-integratie er (verder) uit zal komen te zien."
kk) [appellant] heeft op diezelfde dag (29 januari 2021) aan [HR-manager] geantwoord:
“Kennelijk is de boodschap nog steeds niet helemaal goed doorgekomen.
Noch het UWV of noch de bedrijfsarts bepaalt of ik wel of niet ziek ben.
Voor mij zijn het slechts de specialisten en ikzelf die bepalen of ik wel of niet ziek ben.
Alle andere zaken wil en ga ik verder niet met jou bespreken. Dit omdat jij in mijn beleving heel bewust aan het escaleren bent daar waar je eigenlijk zou moeten willen de-escaleren.
Mocht je dit verzoek wederom nalaten dan zal ik een klacht bij het UWV indienen.”
ll) Op 4 februari 2021 heeft de bedrijfsarts [appellant] gezien op het spreekuur en geoordeeld dat hij voor 50% belastbaar is voor zijn eigen werk. In de terugkoppeling spreekuur staat daarover:
"Reden verzuim:
Er is zowel sprake van arbeidsongeschiktheid door ziekte en/of gebrek als mede een verstoorde arbeidsrelatie.
Huidige stand van zaken:
Het gaat echt beter. Op alle vlakken verbeteringen.
Ik vraag een update op van de specialist.
Beperkíngen/mogelijkheden:
Persoonlijk en sociaal functioneren: verbeteringen in energie, concentreren, aandacht verdelen, overzicht hebben, omgaan met belastende situaties en stress en gedachten, emoties, omgaan met eigen grenzen.
Re-integratieadvies:
Meneer acht ik medisch gezien weer 50% arbeidsgeschikt voor eigen werk of passend werk.
Invulling zal de werkgever met werknemer bepalen indien dat afgesproken kan worden (op 1 lijn staan).
Nu geef ik nog geen opbouw aan, omdat eerst het verloop 3 weken aangekeken moet worden en daarna weer beoordelen voor vervolg.
Mediation is weer opgepakt en moet ervoor zorgen dat werkgever en werknemer de knelpunten oplossen en op opties uitkomen, en dan bepalen hoe ze verder zullen gaan.
Behandeling/interventies:
Mediation voortzetten.
Ik vraag een update behandelaar op.
Prognose:
Mede afhankelijk van informatie behandelaar."
mm) [appellant] heeft het (eigen dan wel aangepast) werk niet daadwerkelijk voor 50% hervat, omdat M+Teleservices de invulling van de re-integratie heeft bepaald op mediationgesprekken. [HR-manager] heeft dit in een e-mail van 16 februari 2021 aan [appellant] als volgt toegelicht:
"Wat ons betreft beslaat de invulling op dit moment de mediation gesprekken. Wij hebben niet het idee dat de vertrouwensbreuk al is beslecht en we op 1 lijn zitten met elkaar. Per mediation sessie (op voorhand kunnen we niet zeggen hoeveel er nodig zijn om weer wel op 1 lijn te zitten) zal worden gekeken of er voldoende vertrouwen is in elkaar om het te gaan hebben over de uit te voeren re-integratie werkzaamheden."
nn) [appellant] heeft hierop bij e-mail van diezelfde dag geantwoord:
“Jij stelt dat het RI traject afhankelijk van mediation is. Dit zou dan betekenen dat indien mediation bijvoorbeeld nog 6 maanden duurt, dat ook de betermelding 6 maanden wordt opgeschort. Er staat ook nergens vermeld dat mediation eerst moet plaatsvinden alvorens re-integratie kan starten. Doel van mediation, was en is wat mij betreft de ontstane plooien gladstrijken door duidelijkheid te bieden en bepalen we middels mediation hoe de toekomst eruit zal/kan gaan. (…)
Een vertrouwensbreuk oplossen en re-integreren zijn in mijn beleving 2 verschillende dingen.”
oo) Vervolgens hebben drie gesprekken plaatsgevonden met een mediator.
pp) Op 25 februari 2021 heeft de bedrijfsarts [appellant] weer gezien op het spreekuur, zijn arbeidsgeschiktheid bepaald op 75% en geoordeeld dat [appellant] per 11 maart 2021 volledig hersteld is. In de terugkoppeling spreekuur staat onder meer:
"Reden verzuim:
Er is zowel sprake van arbeidsongeschiktheid door ziekte en/of gebrek als mede een
verstoorde arbeidsrelatie.
Huidige stand van zaken:
Het gaat weer een stuk beter
Beperkingen/mogelijkheden:
Zie IZP; geen beperkingen meer.
Re-integratieadvies:
Ik acht de heer [appellant] nu 75% arbeidsgeschikt en over 2 weken weer 100%
arbeidsgeschikt.
Behandeling/interventies:
Mediation wordt voortgezet om op 1 lijn te kunnen komen."
qq) Ook na 25 februari 2021 heeft [appellant] het (eigen dan wel aangepast) werk niet (verder) hervat, maar bestond de re-integratie uit mediation. Op 4 maart 2021 heeft de mediator de mediation beëindigd.
rr) Het op 11 maart 2021 geplande bezoek aan de bedrijfsarts heeft geen doorgang gevonden. In plaats daarvan werd [appellant] hersteld gemeld en heeft M+ Teleservices het thans aan de orde zijnde verzoek tot ontbinding ingediend.
ss) Op 15 maart heeft [appellant] zich tot zijn huisarts gewend in verband met stressgerelateerde klachten en op 25 maart 2021 heeft hij zich opnieuw ziek gemeld bij M+Teleservices. Op 30 maart 2021 heeft de bedrijfsarts [appellant] opnieuw beoordeeld. In het spreekuurverslag staat onder meer het volgende:
"Medische anamnese: klachten/behandeling/diagnose
> sit
>klachten,beperkingen.
-weer zm:
Mediation: optie terugkeer was niet bespreekbaar.
-rechtsgang; en bt kan financieel niet aan; vroeg hulp en hartkloppingen; en meer stress; kon benen niet meer bewegen> vorige wk HA> GGZ> en weer afspraak; en toen HA> reflexen rechts weg op 3 plekken> spoed ZH; en volg wk zenuw onderzoek ZH.
Neuroloog.
Morgen MRI scan;
Soms wat kwijt.
(…)
RI advies: belastbaarheid: 50%,
B/ info neuroloog opvragen."
tt) [appellant] heeft bij de Nationale Ombudsman een klacht ingediend over de totstandkoming van het deskundigenoordeel van 21 januari 2021 van het UWV. De Nationale Ombudsman heeft bij brief van 16 juni 2021 geoordeeld dat het deskundigenoordeel niet met de vereiste zorgvuldigheid tot stand is gekomen.
uu) [appellant] heeft met ingang van 2 augustus 2021 (de dag waarop de dienstbetrekking is ontbonden) een Ziektewetuitkering gekregen van 70% van het maximumdagloon.
Het verzoek van M+ Teleservices, het tegenverzoek van [appellant] en de beslissing van de kantonrechter
4.1
Op 11 maart 2021 verzocht M+ Teleservices de kantonrechter om de arbeidsovereenkomst tussen partijen op een zo kort mogelijke termijn te ontbinden op grond van een verstoorde arbeidsverhouding.
4.2
M+ Teleservices legde, samengevat, het volgende aan haar verzoek ten grondslag. Er
bestaat een fundamenteel verschil van inzicht over de toekomst van [appellant] bij M+ Teleservices. [appellant] meent dat er toezeggingen zijn gedaan en stelt op grond daarvan eisen.
M+ Teleservices betwist dat. [appellant] maakt M+ Teleservices verwijten en uit dit binnen de
organisatie van M+ Teleservices. Er is een onwerkbare situatie ontstaan. Mediation heeft
geen oplossing kunnen bieden. Er is sprake van een ernstige en duurzame verstoring.
Herplaatsing ligt niet in de rede. Er is geen werkbare situatie mogelijk waarbij de problemen
tussen partijen geen rol spelen.
4.3
[appellant] verzocht primair het verzoek van M+ Services af te wijzen. Hij heeft gesteld dat het ontbindingsverzoek is gedaan op een moment dat hij arbeidsongeschikt was, althans dat de daaraan ten grondslag gelegde redenen samenhangen met zijn arbeidsongeschiktheid. Verder heeft hij betwist dat er sprake was van een ernstige en duurzaam verstoorde arbeidsverhouding. Subsidiair verzocht [appellant] om toekenning van een billijke vergoeding van € 154.224,-- bruto, alsmede de transitievergoeding.
4.4
De kantonrechter heeft in de bestreden beschikking de arbeidsovereenkomst per 1 augustus 2021 ontbonden, met de bepaling dat [appellant] recht heeft op een transitievergoeding van € 23.108,87 bruto. De proceskosten werden gecompenseerd. De kantonrechter overwoog daartoe allereerst dat de bedrijfsarts [appellant] per 11 maart 2021 volledig arbeidsgeschikt heeft geacht, zodat [appellant] arbeidsgeschikt moet worden geacht op het moment van het ontbindingsverzoek. Zelfs als zou moeten worden geoordeeld dat [appellant] ten tijde van het verzoek arbeidsongeschikt was, dan zou volgens de kantonrechter het opzegverbod in deze niet gelden, omdat het verzoek niet in verband staat met de arbeidsongeschiktheid van [appellant]. Onvoldoende is gebleken dat er een verband bestaat tussen de gezondheidsklachten van [appellant] en de beschuldigingen van fraude, het niet accepteren van een officiële waarschuwing, het onrechtmatig downloaden van persoonlijke informatie en het uiten van diverse verwijten. Verder achtte de kantonrechter voldoende aannemelijk dat de arbeidsverhouding duurzaam en ernstig is verstoord, zonder dat kan worden geoordeeld dat M+ Teleservices hier bewust op heeft aangestuurd, zoals door [appellant] is betoogd. Herplaatsing in een andere functie is hierdoor ook niet aan de orde.